El verb

Des d'un punt de vista funcional o sintàctic, podem afirmar que el verb, com a nucli del SV, és la categoria gramatical al voltant de la qual s'articula l'oració. Ara bé, des d'una perspectiva semàntica, podem definir el verb com la categoria que expressa una acció, una activitat, un esdeveniment o un estat.

 

Pel que fa a l'aspecte formal o morfològic, l'estructura del verb és complexa, ja que consta de dues parts prou diferenciades.

  • Lexema, també anomenat morfema lèxicarrelradical, que expressa el contingut lèxic del verb, és a dir, el seu significat.
  • Morfemes verbals, també anomenats desinències, o terminacions, morfemes que aporten la informació de modetempsnombrepersonaaspecte i que varien segons la conjugació i segons que el verb sigui regular o irregular.

 

Els accidents gramaticals

Es tracta d'aquesta informació continguda en les desinències verbals sobre el mode, el temps, el nombre, la persona i l'aspecte del verb.

 

Mode

Determina l'actitud de l'emissor respecte de l'acció, l'activitat, l'esdeveniment o l'estat que vol expressar amb un verb concret.

  • Indicatiu: presenta l'acció del verb objectivament.

Aquest matí ha nevat a la Cerdanya.

  • Subjuntiu: presenta l'acció verbal com una possibilitat o un desig.

Ai, si em toqués la loteria!

  • Imperatiu: l'emissor fa servir aquest mode quan vol expressar una ordre al receptor del missatge.

Veniu ara mateix!

 

Temps

Indica el moment en què es produeix l'acció verbal.

  • Present: present d'indicatiu i de subjuntiu.
  • Passat: passat simple i perifràstic, imperfet.
  • Futur: futur, condicional.

Nombre i persona

El nombre indica si el subjecte és singular o plural, és a dir, el nombre de persones que realitzen l'acció que expressa el verb.

 

La persona relaciona el verb amb un dels pronoms personals tònics que l'acompanyen: jo, tu, ell/a, nosaltres, vosaltres, ells/es. Ara bé, la presència d'aquests pronoms no és obligatòria en una oració, ja que el català permet l'elisió del subjecte en tant que les desinències verbals incorporen sempre la marca de persona i nombre.

 

(jo) estudio / (tu) estudies / (ell/aestudia / (nosaltres) estudiem / (vosaltres) estudieu / (ells/es) estudien

 

Aspecte

Els morfemes aspectuals indiquen si l'acció està acabada i, per tant, és perfectiva, o bé està inacabada i és imperfectiva.

 

havia cantat (aspecte perfectiu)

cantava (aspecte imperfectiu)

 

Tots els temps compostos són perfectius. Pel que fa als simples, tots són imperfectius menys el passat simple, que és perfectiu igual que els compostos.

 

Les formes no personals

L'infinitiu, el gerundi i el participi no indiquen el temps de l'acció ni tenen morfemes de nombre i persona (el nombre del participi, juntament amb el gènere, és per la seva condició d'adjectiu).

 

L'infinitiu és una acció per fer: jugar.

El gerundi és una acció en desenvolupament: jugant.

El participi és una acció acabada: jugat.

 

L'infinitiu i el gerundi tenen formes compostes, formades amb el verb haver en infinitiu o gerundi i, com tots els temps compostos, pel participi del verb que s'estigui conjugant.

 

Infinitiu: estudiar / infinitiu compost: haver estudiat

Gerundi: estudiant / gerundi compost: havent estudiat

 

Les tres formes no personals presenten un caràcter dual, ja que, a banda de la funció verbal, en poden desenvolupar una altra, pròpia d'una altra categoria gramatical. 

 

Infinitiu = nom              El dinar se serveix a les 13.30 h.

Gerundi = adverbi       Es passeja cantant.

Participi = adjectiu      El forn està obert.

 

Remarques sobre les formes no personals

La construcció al + infinitiu per expressar el moment en què es produeix una segona acció és incorrecta. Cal canviar-la per en + infinitiu.

 

*Al sortir de classe, passarem pel supermercat.

En sortir de classe, passarem pel supermercat.

 

 

No es pot utilitzar l'infinitiu per donar ordres ni per expressar prohibicions. En català, les ordres es formulen en imperatiu, i les prohibicions en subjuntiu.

 

*No fumar.

No fumeu.

*Respectar la senyalització.

Respecteu la senyalització.

 

L'expressió de + infinitiu amb valor condicional és un castellanisme incorrecte.

 

*D'haver-ho sabut, hauria actuat d'una manera molt diferent.

 

Si ho hagués sabut, hauria actuat d'una manera molt diferent.

 

El gerundi només és correcte si expressa una acció simultània o anterior a la que expressa el verb de l'oració principal. El gerundi de posterioritat és incorrecte.

 

Acció anterior                            Es va tranquil·litzar havent trobat la solució del problema.

Acció simultània                        Baixava de l'avió picant de mans.

Acció posterior                          *El presumpte atracador va fugir a correcuita detenint-lo un veí del barri.

 

El llenguatge administratiu ha estès construccions de gerundi que no són correctes.

 

*Els òrgans superiors del club han promulgat un decret regulant l'ús de les noves instal·lacions.

Els òrgans superiors del club han promulgat un decret que regula l'ús de les nosves instal·lacions.

 

L'infinitiu no admet l'article definit davant seu, si és que no es tracta d'un infinitiu clarament substantivat.

 

*El tenir estudis obre portes sempre.                            T'has acabat ja el dinar?

Tenir estudis obre portes sempre.

 

Les formes personals

El sistema verbal del català està constituït, al marge de les formes no personals, per 17 temps distribuïts de la manera següent.

  • 8 temps simples
  • 7 temps compostos
  • 2 temps perifràstics (integrats en el mode indicatiu)

Els temps compostos es construeixen amb el verb haver més el participi del verb que s'estigui conjugant. El verb haver, en tant que actua com a verb auxiliar és el que aporta la informació gramatical (accidents gramaticals).

 

Els temps perifràstics (passat perifràsticpassat anterior perifràstic) es formen amb el present del verb anar i amb l'infinitiu del verb que s'estigui conjugant, en el cas del passat perifràstic, o amb l'infinitiu compost en el cas de l'anterior perifràstic

 

Les formes del present del verb anar que s'utilitzen per als temps perifràstics són vaig, vas, va, vam, vau, van. Per tant, les formes de 1a i 2a persones del plural no coincideixen amb les formes anemaneu. També es poden fer servir les formes analògiques vares, vàremvàreuvaren.

 

El passat perifràstic és equivalent al passat simple, mentre que el passat anterior perifràstic és equivalent al passat anterior. La diferència és simplement d'ús, ja que els dos perifràstics s'utilitzen habitualment en els registres col·loquials i estàndards, mentre que el passat simple i el passat anterior es reserven per a usos literaris. En alguns dialectes occidentals com el valencià, però, el passat simple continua tenint vitalitat en els àmbits col·loquial i estàndard.

 

 

 

 

 

 

 

 

El subjuntiu està constituït per només 4 temps verbals, 2 de simples i 2 més de compostos, a diferència del castellà, en què hi ha un futur de subjuntiu i un futur perfet.

 

L'imperatiu és defectiu, ja que no té 1a persona del singular en tant que no té sentit que una persona es dirigeixi una ordre a si mateixa.

 

Les dues úniques formes d'imperatiu que en són autèntiques són les dues 2es persones, ja que tenen el seu origen en l'indicatiu. La dues 3es persones i la 1a persona del plural són prestades del subjuntiu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Classificació dels verbs

Morfològicament, els verbs es classifiquen en tres conjugacions en funció de la terminació de l'infinitiu. Cada conjugació presenta una vocal temàtica que apareix en les diverses terminacions de cada verb.

  • 1a conjugació: és la més nombrosa. A més, és on s'incorporen els neologismes verbals (televisar, escanejar). La majoria dels verbs d'aquesta conjugació són regulars, llevat d'anarestar.
  • 2a conjugació: és la menys productiva i la que conté major nombre de verbs irregulars.
  • 3a conjugació: presenta dos models, la forma pura (dormir) i la forma incoativa (servir). Els verbs incoatius són els que afegeixen l'increment -eix- entre el lexema i les terminacions gramaticals en el present d'indicatiu, el present de subjuntiu i l'imperatiu. No presenten gaires irregularitats, al marge dels canvis vocàlics que afecten el lexema d'alguns verbs com sortir i que veurem més endavant. Les irregularitats més destacables són les que presenten els verbs tenirvenir eixir i els seus derivats.

Això no obstant, els verbs també es poden classificar segons altres criteris.

  • Criteri sintàctic: verbs predicatius (transitiusintransitiusergatius) i verbs copulatius.
  • Segons la relació amb el subjectepersonalsimpersonals.
  • Segons el valor gramaticalauxiliarslèxics.
  • Criteri morfològicregularsirregularsdefectius.

 

Els verbs irregulars

 

 

Les irregularitats verbals es classifiquen segons si afecten el lexema, la desinència del verb o bé totes dues parts, tot i que les també és possible descriure-les segons la conjugació.

 

 

Irregularitats en la 1a conjugació

  • Els verbs acabats en vocal + -ar (-ear, crear-iar, canviar-oar, lloar ; i -uaractuar) porten dièresi a les tres formes del singular i a la 3a persona del plural del present de subjuntiu. També apareix aquesta dièresi a les dues 3es persones de l'imperatiu.
Subjuntiu Imperatiu
creï canviï lloï actuï
creïs canviïs lloïs actuïs crea canvia lloa actua
creï canviï lloï actuï creï canviï lloï actuï
creem canviem lloem actuem creem canviem lloem actuem
creeu canvieu lloeu actueu creeu canvieu lloeu actueu
creïn canviïn lloïn actuïn creïn canviïn lloïn actuïn
  • En verbs com els de dalt del tipus enjoiar, la -i- entre vocals desapareix davant les terminacions -ï, -ïs, -ïnenjoï, enjoïs, enjoïn.
  • Els verbs acabats en consonant + -iar (estudiar) tenen tònica la -i- en les tres formes del singular i en la 3a persona del plural dels presents: estudi(*estúdio), estudies (*estúdies), estudiemestudieuestudien (*estúdien).

 

Irregularitats en la 2a conjugació

  • Els verbs jeuretreurenéixer, alternen les vocals -a- -e- en el lexema. Hi escriurem una -a- quan la vocal del lexema sigui àtona i, en canvi, una -e- quan sigui tònica
jec trec neixo
jeus treus neixes
jeu treu neix
jaiem traiem naixem
jaieu traieu naixeu
jeuen treuen neixen
  • En els casos de fer, saber péixer, la vocal del lexema serà sempre -a- quan sigui àtona, mentre que pot ser indistintament -a- -e- quan sigui tònica.
faig fa sé peixo
fas faràs saps peixes
fa fa sap peix
fem farem sabem paixem
feu fareu sabeu paixeu
fan faran saben peixen
  • En els verbs podervoler, les formes pucvull del present d'indicatiu, tot el present de subjuntiu i tot l'imperatiu s'escriuen amb una -u- en el lexema, mentre que la resta de formes de tots dos verbs s'escriuen amb una -o- en el lexema.
puc vull pugui vulgui     pogués volgués
pots vols puguis vulguis pugues vulgues poguessis volguessis
pot vol pugui vulgui pugui vulgui pogués volgués
podem volem
puguem vulguem puguem vulguem poguéssim volguéssim
podeu voleu
pugueu vulgueu pugueu vulgueu poguéssiu volguéssiu
poden volen puguin vulguin puguin vulguin poguessin volguessin
  • No existeix cap infinitiu acabat en *-guer ni cap gerundi acabat en *-guent. Per tant, *poguer *poguent*volguer*volguent*capiguer*capiguent*sapiguer*sapiguent són formes incorrectes.
  • Els verbs batre i derivats (abatrecombatre, debatre, rebatre), cloure i derivats (concloure, excloure, incloure), emetre i derivats (transmetre, remetre), concórrerconfondre, interrompre, concebre, percebre, decebre... són de la 2a conjugació i no pas de la 3a. Per tant, els seus infinitius no són *batir, *abatir, *combatir, *debatir, *rebatir, *concluir, *excluir, *incluir, *emitir, *transmitir, *remitir, *concurrir, *confundir, *interrompir, *concebir ni *percibir. I els seus gerundis no són *batint, *abatint, *combatint, *debatint, *rebatint, *concluint, *excluint, *incluint, *emitint, *transmitint, *remitint, *concurrint, *confundint, *interrompint, *concebint ni *percibint, sinó batent, abatent, combatent, debatent, rebatent, cloent, concloent, excloent, incloent, emetent, transmetent, remetent, concorrent, confonent, interrompent, concebentpercebent decebent.
  • Hi ha verbs de la 2a conjugació l'infinitiu dels quals acaba en -èixer (conèixer, desconèixer, merèixer, parèixer, aparèixer) i altres en -éixer (créixer, néixer, péixer). Pel que fa als primers, cal anar en compte amb la 1a persona del singular del present d'indicatiu, ja que alguns fan conec, desconec, parec i aparec i altres fan mereixo.
  • El verb dur dues formes per a algunes persones del present d'indicatiu i de l'imperatiu: dus, però també duus, i du, però també duu. El mateix passa amb el verb lluir quan significa 'desprendre llum', però aquest és de la 3a conjugació (llus, però també lluus, i llu, però també lluu).
  • El verb coure té dos participis: cuit quan coure significa 'cuinar un aliment amb foc' i cogut quan coure significa 'produir coïssor'.
  • Els verbs cabre, caldre valdre tenen dues formes d'infinitiu, ja que també són correctes les formes cabercaler valer. Un altre verb de la 2a conjugació que té dos infinitius és serésser.
  • Cal parar especial atenció al subjuntiu dels verbs saber cabre, ja que fan un present irregular i un imperfet regular.
Present de subjuntiu Imperfet de subjuntiu
sàpiga càpiga sabés cabés
sàpigues càpigues sabessis cabessis
sàpiga càpiga sabés cabés
sapiguem capiguem sabéssim cabéssim
sapigueu capigueu sabéssiu cabéssiu
sàpiguen càpiguen sabessin cabessin

Són incorrectes formes com *sàpigui, *sàpiguis, *sàpigui... *càpigui, *càpiguis, *càpigui... per al present o *sapigués, *sapiguessis, *sàpiguéssim... *capigués, *sapiguessis, *càpiguéssim... per a l'imperfet.

Irregularitats en la 3a conjugació

  • Els verbs ajupir, bullir, collir, cosir, tossir, escopir, munyir, fugir, grunyir, pudir i retrunyir no són incoatius i, per tant, es conjuguen com obrirdormirajupo, bullo, cullo, cuso, tusso, escupo, munyo, fujo, grunyo, pudo i retrunyo...
  • El verb sentir no és, evidentment, incoatiu, com tampoc els seus derivats consentir, pressentir ressentir. Per tant, escriurem sento, consento, pressentoressento i no pas *consenteixo, *pressenteixo ni *ressenteixo. Ara bé, cal recordar que assentirdissentir sí que són incoatius, i, en conseqüència, haurem d'escriure assenteixodissenteixo.
  • Els verbs acudir, consumir, resumir, presumir, arrupir, brunzir percudir es poden conjugar de les dues maneres, segons la forma pura i segons la forma incoativa: acudo, però també acudeixoconsumo, però també consumeixoresumo, però també resumeixopresumo, però també presumeixoarrupo, però també arrupeixobrunzo, però també brunzeixo; i percudo, però també percudeixo.
  • El verb lluir té un significat diferent segons si es conjuga en la forma pura o bé en la forma incoativa. Amb la forma pura significa 'desprendre llum', mentre que amb la forma incoativa significa 'exhibir': aquesta nit els estels lluen especialment nítids / els nous rics llueixen uns cotxes caríssims. Recordem que, amb el significat no incoatiu ('desprendre llum'), el verb lluir té formes dobles en algunes persones del present d'indicatiu i de l'imperatiu: llus, però també lluus, i llu, però també lluu.
  • Els verbs tenir venir són verbs de la 3a conjugació. Per tant, formes com tindrevindre són considerades no recomanables per a textos formals.
  • Convé repassar la conjugació sencera de verbs que són especialment irregulars com escriure viure.
  • Els verbs marxar, caure, callar pujar no són pronominals en català: *ens hem marxat, *us caureu, *calleu-vos, *s'han pujat a la cadira. En canvi, anar-se'n sí que és pronominalm'en vaig, te'n vas, se'n va, ens n'anem, us n'aneu, se'n van.
  • Verbs com obrir, omplir, venir córrer, que és de la 2a conjugació fan la 3a persona del singular del present d'indicatiu amb -e final, així com la 2a persona del singular de l'imperatiuobre, omple, ve i vine, corre.
  • Els verbs acabats en vocal + -ir (reduir, intuir, conduir...) porten dièresi en diverses formes i temps verbals. On no escriurem mai dièresi, a causa de les normes d'estalvi de la dièresi, és a l'infinitiu, al gerundi, al futur i al condicional: reduir, reduint, reduiré, reduiria. Però sí en el participireduït, reduïda, reduïts, reduïdes.
Present indicatiu Imperfet indicatiu Passat simple Present subjuntiu Imperfet subjuntiu Imperatiu
condueixo reduïa intuí produeixi construís   
condueixes reduïes intuïres produeixis construïssis influeix
condueix reduïa intuí produeixi construís influeixi
conduïm reduíem intuírem produïm construíssim influïm
conduïu reduíeu intuíreu produïu construíssiu influïu
condueixen reduïen intuïren produeixin construïssin influeixin
  • Els verbs collir, cosir, tossirsortir i escopir alternen les vocals -o- -u- en el lexema. Hi escriurem una -u- quan la vocal del lexema sigui tònica i, en canvi, una -o- quan sigui àtona.
cullo cuso tusso surto escupo
culls cuses tusses surts escups
cull cus tus surt escup
collim cosim tossim sortim escopim
colliu cosiu tossiu sortiu escopiu
cullen cusen tussen surten escupen

Els verbs velaritzats

Molts verbs de la 2a conjugació (aprendre, pretendre, conèixer, voler, valer, viure, prendre, vendre, treure, escriure, riure, encendre, entendre...), així com tenirvenir de la 3a tenen irregularitats en el lexema que passen per l'increment en alguns temps d'un so velar: [k] i [g]. Això es tradueix gràficament en l'aparició -c-, -qu- i -gu- al final del lexema en el passat simple, el present de subjuntiu, l'imperfet de subjuntiu i l'imperatiu. Per detectar si un verb presenta aquesta irregularitat, només cal observar si la 1a persona del singular del present d'indicatiu acaba en so velar: aprenc, pretenc, conec, valc, visc, prenc, venc, trec, escric, ric, encenc, entenc, tinc, vinc... Només el verb voler se n'escapa: vull.

 

Oracions exhortatives

 

 

En la formació de l'imperatiu cal tenir present que les dues 2es persones, la del singular i la del plural, són les úniques que són autèntiques d'aquest temps verbal, i, en el cas dels verbs velaritzats, adopten el lexema del mode indicatiu. De fet, la 2a persona del plural de l'imperatiu coincideix amb la del present d'indicatiu. En canvi, la resta de persones de l'imperatiu, és a dir, la 1a del plural i les dues 3es, coincideixen amb el subjuntiu.

 

 

Aquesta qüestió és especialment significativa a l'hora de construir oracions exhortatives, que poden ser de dos tipus.

 

  • Afirmatives: expressen una ordre i es construeixen amb l'imperatiu, per la qual cosa podem anomenar-les imperatives (beu més a poc a poc / beveu més a poc a poc).
  • Negatives: expressen una prohibició i es construeixen amb el subjuntiu (no beguis aigua de la fontno begueu aigua de la font).

 

 

Així les coses, les formes verbals que farem servir per construir ordres i prohibicions seran idèntiques quan es tracti de la 1a persona del plural i de les dues 3es persones, però caldrà anar amb compte en el cas de les dues 2es, ja que no coincidiran.

 

 

 

Convé recordar que, com dèiem en el capítol de les formes no personals, les oracions exhortatives no es poden construir amb l'infinitiu: *no aparcar / *respectar les plantes.

 

Els participis

 

 

Els participis regulars presenten les desinències del quadre de la dreta.

 

 

 

Però molts participis de la 2a i de la 3a conjugacions són irregulars. En conseqüència, és recomanable repassar la taula de gerundis i participis irregulars que ve a continuació.

Infinitiu Gerundi Participi
absoldre absolent absolt
admetre admetent admès
atendre atenent atès
atènyer atenyent atès
aparèixer apareixent aparegut
aprendre aprenent après
batre batent batut
beure bevent begut
caldre calent calgut
caure caient caigut
cloure cloent clos
cobrir cobrint cobert
comparèixer compareixent comparegut
complir complint complert, complit
conèixer coneixent conegut
córrer corrent corregut
coure coent cuit, cogut
creure creient cregut
dependre depenent depès
desaparèixer desapareixent desapareixent
descloure descloent desclòs
dir dient dit
dissoldre dissolent dissolt
doldre dolent dolgut
dur duent dut
emènyer empenyent empès
encendre encenent encès
entendre entenent entès
escriure escrivint escrit
establir establint establert
estrènyer estrenyent estret
fer fent fet
fondre fonent fos
haver havent hagut
imprimir imprimint imprès
jeure jaient jagut
merèixer mereixent merescut
moldre molent molt
morir morint  mort
obrir obrint obert
ofendre ofenent ofès
oferir oferint ofert
ometre ometent omès
omplir omplint omplert
pertànyer pertanyent pertangut, pertanyut
plànyer planyent plangut, planyut
plaure planyent plagut
poder podent pogut
pondre ponent post
prendre prenent pres
pretendre pretenent pretès
resoldre resolent resolt
restrènyer restrenyent restret
riure rient rigut
romandre romanent romàs
sofrir sofrint sofert
soler solent solgut
suplir suplint suplert, suplit
suspendre suspenent suspès
tenir tenint tingut
tòrcer torcent tort
treure traient tret
valdre valent valgut
vèncer vencent vençut
venir venint vingut
viure vivint viscut
voler volent volgut

Les perífrasis verbals

Les perífrasis verbals són unitats formades per dos elements verbals, un verb en forma personal i un altre en forma no personal (infinitiu, gerundi o participi). La primera forma d'aquestes combinacions verbals està mancada de significat i actua com a auxiliar, alhora que introdueix matisos aspectuals o modals, mentre que la forma no personal aporta la càrrega semàntica i selecciona el subjecte i els possibles complements.

 

Aquestes combinacions de dues formes verbals es poden fer directament o mitjançant un nexe, que en català serà sempre una preposició.

 

Classificació de les perífrasis

 

 

 

Classifiquem les perífrasis a partir de dos criteris.

 

Segons la relació que expressen, parlem de perífrasis aspectuals (o d'acció verbal) o bé de perífrasis modals (o de modalitat).

 

 

 

 

 

Segons la forma no personal que s'hi utilitzi, les perífrasis poden ser d'infinitiugerundiparticipi. En general, les perífrasis d'infinitiu fan referència al futur; les de gerundi, al present; i les de participi, al passat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No hem de confondre les perífrasis verbals amb les locucions verbals, és a dir, grups de paraules entre les quals hi haurà un verb que prenen un significat conjunt -en força ocasions figurat- diferent del que seria la suma de significats per separat (tenir en comptefer penatrobar a faltar, dur a terme, fer pressió, jugar llarg, tocar fusta...). 

 

Remarques

  • Com és sabut, construccions perifràstiques del tipus tenir que, haver queser precís són castellanismes. Quan vulguem expressar obligació a través d'una perífrasi, cal que utilitzem haver decaldre + infinitiu o bé caldre + proposició subordinada.

*Tinc que fer els deures.

He de fer els deures. Cal fer els deures. Cal que faci els deures.

*És precís que marquem bé l'extrem dret.

Hem de marcar bé l'extrem dret. Cal marcar bé l'extrem dret. Cal que marquem bé l'extrem dret.

  • En català, la probabilitat s'expressa amb la perífrasi deure + infinitiu i no pas amb el futur ni amb el condicional.

*Seran les quatre. Deuen ser les quatre.

*Hi anirien quatre gats. Devien anar-hi quatre gats.

  • La perífrasi venir + gerundi és un castellanisme. Es pot substituir per anar + gerundi, però també hi ha altres solucions més senzilles que resulten fins i tot millors.

*Fa dies que us vinc avisant que esteu treballant poc. 

Fa dies que us vaig avisant que esteu treballant poc. 

Fa dies que us aviso que esteu treballant poc.

  • La perífrasi anar a + infinitiu és incorrecta amb el sentit d'intenció. Només es pot fer servir si volem indicar imminència.

*El proper curs vaig a fer un cicle formatiu.

El proper curs faré un cicle formatiu. El proper curs penso fer un cicle formatiu. El proper curs vull fer un cicle formatiu.

Vaig a preparar el sopar.

 

Correlacions verbals

En les oracions condicionals cal tenir en compte les següents correlacions temporals entre el verb de l'oració condicional i el verb de l'oració principal.

Present d'indicatiu Futur

Si estudio més,

aprovaré l'assignatura.

Si es disculpa,

el perdonaré.
Imperfet de subjuntiu (però també d'indicatiu) Condicional
Si estudiés més, aprovaria l'assignatura.
Si estudiava més,
Si es disculpés, el perdonaria.
Si es disculpava,
Plusquamperfet de subjuntiu Condicional perfet
Si hagués estudiat més, hauria aprovat l'assignatura.
Si s'hagués disculpat, l'hauria perdonat.

En català existeix una altra correlació temporal, la del present de subjuntiu i el futur en oracions introduïdes per quan els qui.

Present de subjuntiu Futur

Quan arribin els teus pares

començarem la festa d'aniversari.

Els qui obtinguin millors resultats en la prova física

passaran a la següent fase.

Usos dels verbs ser i estar

El verb SER s'utilitza en els següents casos.

  • Quan el complement és un circumstancial de lloc que indica localització transitòria, el verb significa 'trobar-se' i no es fa referència al temps o la durada dins l'oració. 

La Sònia és a la perruqueria.

Els gossos són al pati.

Els llibres són damunt la taula.

  • Quan el complement és un circumstancial de lloc que indica localització permanent, el subjecte és inanimat i el verb significa 'trobar-se'. 

La Pedrera és al passeig de Gràcia.

L'Institut Banús és a Cerdanyola del Vallès.

  • Els dos casos de dalt admeten l'ús dels verbs haver-hi i tenir.

Al passeig de Gràcia hi ha la Pedrera.

Tenim els gossos al pati.

  • Si volem expressar qualitats permanents.

Els teus amics són molt simpàtics.

Aquell restaurant és caríssim.

  • Els adjectius viu, mort, solter, casat, divorciat admeten ser estar indistintament.

Els insectes amb què treballa al laboratori són morts. Els insectes amb què treballa al laboratori estan morts.

El seu pare és divorciat. El seu pare està divorciat.

  • Quan volem expressar el temps que trigarà a produir-se un esdeveniment.

El concert serà la setmana que ve.

 

 

Farem servir el verb ESTAR en les següents circumstàncies.

  • Quan el complement és un circumstancial de lloc que indica que una persona hi viu o hi treballa. En aquests casos, podem utilitzar els verb estar estar-se indistintament, però només en el primer cas, és a dir, quan vulguem indicar que una persona viu en un lloc; no podrem recórrer a estar-se quan vulguem expressar que hi treballa.

Els meus pares estan a Vic des de fa quatre anys. (= hi viuen) Els meus pares s'estan a Vic des de fa quatre anys.

El meu millor amic està a la mateixa finca que jo. (= hi viu) El meu millor amic s'està a la mateixa finca que jo.

Quan estaves al banc, guanyaves més diners. / *Quan t'estaves al banc, guanyaves més diners.

  • Si el subjecte és animat i el CCL indica estada llarga i, a més, se n'especifica el temps o la durada dins l'oració, també utilitzarem estar.

Roger Federer va estar 237 setmanes consecutives al número u del rànquing mundial.

Va estar un any a la presó.

 

  • Per expressar qualitats transitòries. En el cas dels subjectes animats, només podrem fer servir estar, però, amb subjectes inanimats, podem utilitzar ser estar indistintament.

No podrà jugar avui perquè està lesionat. / *No podrà jugar perquè és lesionat.

La sopa està freda. / La sopa és freda.

Quan van entrar-hi, la casa estava buida. Quan van entrar-hi, la casa era buida.

  • Quan el complement és un adverbi.

Els exercicis estan malament.

 

 

 

Hi ha vegades que l'ús de SER o ESTAR canvia completament el sentit de l'oració. Acostuma a passar amb adjectius que poden expressar qualitat transitòriapermanent segons el context: tranquil, fluix, alegre, trist, tort...

Aquest gos és molt tranquil, però avui no n'està gens.

 


Les preposicions

Des del punt de vista funcional, una preposició és una categoria gramatical invariable que serveix per enllaçar un SN a una altra categoria gramatical, com poden ser un verb, un nom, un adjectiu o bé un adverbi.

 

Pel que fa al significat, hi ha preposicions que presenten un sentit ple (sota, damunt, sobre, abans, després, dins, vora...) i altres que en què el sentit és variable o simplement funcional (a, de, en, amb, per).

 

Classificació

La classificació de les preposicions es fa tradicionalment des d'un punt de vista fonamentalment morfològic.

Simples

Àtones

No tenen vocal tònica, són les preposicions d'ús més freqüent i tenen un significat estrictament gramatical: a, de, enamb, perper a.

Tòniques

A més de funció gramatical, incorporen certa càrrega de significat, i, lògicament, tenen una vocal tònicacap, contra, devers, entre, envers, fins, malgrat, segons, sense/sens, vers...

Compostes

Són les formades, com el mateix nom indica, per més d'un element: cap ades defins acom a.

Locucions prepositives

Grups de paraules de procedència diversa que fan la funció d'una preposició: a causa delluny ded'acord amb...

Preposicions simples: remarques

  • En català, el CN s'introdueix amb la preposició de i no admet en cap cas la substitució per la preposició a.

olor de cafè / *olor a cafè                          pijama de ratlles / *pijama a ratlles                        avió de reacció / *avió a reacció

  • En català, el CD no pot anar introduït per la preposició (1). Només és necessària quan el CD és un pronom tònic (2) o en construccions recíproques (3); i opcional davant dels pronoms relatius (4), interrogatius (5) o indefinits (6) per evitar ambigüitats de significat.

(1) *L'huracà va afectar a les poblacions costaneres principalment. L'huracà va afectar les poblacions costaneres principalment.

(1) *No veig a la teva germana enlloc. No veig la teva germana enlloc.

(2) Em parlava a mi, i no a tu.

(3) Es miraven l'un a l'altre.

(4) El veí a qui he saludat és molt agradable. El veí que he saludat és molt agradable.

(5) A qui saludes? Qui saludes?

(6) Saluda a tothom qui troba. Saluda tothom qui troba.

  • Per decidir si escrivim en amb, dues preposicions que poden confondre's fonèticament amb facilitat, podem recórrer al castellà, amb una única excepció: quan ens referim a un mitjà de transport, és preferible utilitzar amb.

Haced el favor de escribir con bolígrafo. Feu el favor d'escriure amb bolígraf.

Los descubrieron en plena acción.Els van descobrir en plena acció.

Fueron a Turquía en avión. Van anar a Turquia amb avió.

  • Les preposicions àtones adeen amb cauen davant la conjunció queÉs el que anomenem caiguda de la preposició.

No m'acostumo a les teves visites imprevistes. / *No m'acostumo a que vinguis imprevistament. No m'acostumo que vinguis imprevistament.

No t'oblidis de la trucada. / *No t'oblidis de que m'has de trucar. No t'oblidis que m'has de trucar.

Pensa en els meus llibres. / *Pensa en que m'has de tornar els llibres. Pensa que m'has de tornar els llibres.

L'han amenaçat amb un acomiadament. / *L'han amenaçat amb que l'acomiadaran. L'han amenaçat que l'acomiadaran.

  • Davant d'un infinitiu -proposició subordinada substantiva-, només podem escriure les preposicions àtones a de. Per tant, haurem de canviar per aquestes dues preposicions les altres dues preposicions àtones, és a dir, en amb. És el que s'anomena canvi de preposició.

No m'acostumo a les teves visites. No m'acostumo a veure't tan sovint.

No t'oblidis de la trucada. / *No t'oblidis de trucar-me.

Pensa en els meus llibres. / *Pensa en tornar-me els llibres. Pensa de tornar-me els llibres.

L'han amenaçat amb un acomiadament. / *L'han amenaçat amb acomiadar-lo. L'han amenaçat d'acomiadar-lo.

  • Baix és un adjectiu o una locució adverbial, amb la qual cosa mai no utilitzarem aquest mot com a sinònim de sota, preposició que s'oposa semànticament a sobre/damunt.

El grau d'acidesa d'aquesta substància és molt baix / Els clients t'esperen a baix. 

*Van elaborar tot el projecte baix la seva supervisió. Van elaborar tot el projecte sota la seva supervisió

*No travessarem aquesta línia baix cap concepte. / No travessarem aquesta línia de cap manera.

  

Preposicions compostes: remarques

  • Les preposicions cap a fins a perden la a davant d'alguns adverbis i de la conjunció que. Si, en absència de capfins, l'expressió que segueix seria introduïda per a, aquesta preposició es manté.

Fins aquí hem arribat.                         

No marxarem fins que no hagis acabat els deures.

La policia va desviar-nos cap a l'autopista.

  • Comcom a tenen usos diferents.
    • Com introdueix una comparació, i admet sempre la substitució per igual quecom si fos.

Bramava com un animal. Bramava igual que un animal.

Tenia els braços llargs com branques d'arbre. Tenia els braços llargs com si fossin branques d'arbre.

  • Com a equival a en qualitat de. Però cal tenir en compte que la preposició a cau davant dels articles i dels determinants demostratiusindefinits.

El van presentar a la recepció com a president de l'associació tot i que hi acudia com a ciutadà anònim.

Estan estudiant aquesta obra com la més representativa de l'etapa surrealista de l'artista.

  • Fins (sense la preposició a) pot tenir el mateix valor que fins i totTambé existeix un altre sinònim d'aquesta expressió per a registres cultes que és àdhucEl que no podem fer servir de cap manera és inclús.

Han arribat a la meta fins i tot els corredors lesionats.

Han arribat a la meta fins els corredors lesionats.

Han arribat a la meta àdhuc els corredors lesionats.

*Han arribat a la meta inclús els corredors lesionats.

  • La preposició des de perd el segon element davant de la conjunció que (caiguda de la preposició). Aquesta construcció temporal també admet la forma d'ençà.

*Treballa força més des de que li van cridar l'atenció. 

Treballa força més des que li van cridar l'atenció. 

Treballa força més d'ençà que li van cridar l'atenció.

 

Locucions prepositives: remarques

Quadre resum de les locucions prepositives
Quadre resum de les locucions prepositives

 

  • La forma degut a no es pot fer servir en sentit prepositiu com a equivalent de per causa de, a causa de per raó dePer indicar la causa d'una acció, ja tenim aquestes tres darreres locucions. 

*La ciutat de Barcelona es va manifestar degut a la barbàrie terrorista.

La ciutat de Barcelona es va manifestar per causa de / a causa de / per raó de la barbàries terrorista.

  • A l'alcanç de és un castellanisme que no podem escriure. En el seu lloc, tenim la locució a l'abast de per expressar que algú o alguna cosa es troba en condicions de ser obtinguts.

*Tenies el llibre a l'alcanç de la mà i ni t'has molestat a allargar el braç. / Tenies el llibre a l'abast de la mà i ni t'has molestat a allargar el braç.

  • En quant a és una locució incorrecta. La forma adequada en català per a aquest altre castellanisme és quant a, sense la preposició en al davant, tot i que hi ha altres solucions sinònimes com pel que fa arespecte arespecte detocant apel que respecta a.

*En quant a la venda del club, els accionistes majoritaris s'hi han repensat.

Quant a la venda del club, els accionistes majoritaris s'hi han repensat.

Pel que fa a la venda del club, els accionistes majoritaris s'hi han repensat.

  • Arran de significa dues coses: 'gairebé tocant a' quan equival a ran de o bé 'com a conseqüència de'. El que no podem escriure en cap cas és arrel de, un altre castellanisme.

Els arbres passaven ran/arran de finestra.

Arran de les protestes ciutadanes, el tinent d'alcalde s'ha vist obligat a dimitir.

*Arrel de les protestes ciutadanes, el tinent d'alcalde s'ha vist obligat a dimitir.

  • A mitjans de és una altra locució incorrecta. En el seu lloc, cal que escrivim a mitjan, sense la preposició de.

*Van anar-se'n de viatge a mitjans de juliol.

Van anar-se'n de viatge a mitjan juliol.

  • La locució a nivell (de) només és correcta quan parlem de coses en què s'estableixen nivells o graus: a nivell del mar. Per tant, és incorrecta quan s'utilitza amb altres significats. En aquests altres casos, utilitzarem altres locucions com en l'àmbit (de), en el context (de), en el terreny (de) o en el camp (de).

*Només aplicarem aquestes mesures a nivell escolarNomés aplicarem aquestes mesures en l'àmbit escolar.

*A nivell de Catalunya, aquest és l'ajuntament menys endeutat. En el context de Catalunya, aquest és l'ajuntament menys endeutat.

  • Una altra locució prepositiva que convé evitar és de l'ordre de. En el seu lloc, podem escriure al voltant deprop de o bé si fa no fa.

*Enguany l'Estat ha invertit en beques de l'ordre de dos milions d'euros. 

Enguany l'Estat ha invertit en beques al voltant de dos milions d'euros.

Enguany l'Estat ha invertit en beques prop de dos milions d'euros.

Enguany l'Estat ha invertit en beques si fa no fa dos milions d'euros.

  • I el darrer ús incorrecte d'una locució que cal tenir en compte és a base de, que només s'accepta quan indica els ingredients d'un compost, plat... Per evitar-ne els usos indeguts, utilitzarem a força de o be a còpia de.

Aquell laboratori ha tret al mercat un nou antigripal a base d'antihistamínics i descongestionants.

*S'ha classificat per a la darrera fase de competició a base d'entrenar-se sis hores diàries. 

S'ha classificat per a la darrera fase de competició a força d'entrenar-se sis hores diàries.

S'ha classificat per a la darrera fase de competició a còpia d'entrenar-se sis hores diàries

 

Usos de les preposicions A i EN

L'ús de les preposicions aen pot ocasionar dubtes.

 

Quan expressem lloc

  • Si volem indicar moviment en direcció a un lloc, farem servir la preposició a. No obstant això, davant d'un indefinit (un, algun) o d'un demostratiu (aquest, aquell), podem utilitzar en, sempre que la preposició no depengui d'un verb que requereix la preposició a.

Cada Nadal anem a casa dels avis.

Has entrat mai en una cova subterrània?

Mai no he entrat en aquella masia.

Es dirigien a aquella masia.

  • Per expressar la situació en un espai físic cal utilitzar la preposició en, tot i que amb algunes excepcions: davant dels articles determinats, els topònims i els interrogatius (quin, quina) i en expressions del tipus a casa meva, la preposició adequada és a.

Vivien en una mansió enorme.

Treballa a l'oficina de correus del centre del poble.

Aquest article està fabricat a Corea.

No sé a quina casa viu.

  • L'expressió de lloc en sentit figurat es construeix amb la preposició en.

Van nomenar un nou secretari general en el congrés d'aquest cap de setmana.

 

Quan expressem temps

  • Quan vulguem indicar l'any en què es produeix un fet, tenim tres possibilitats que escriurem davant de l'any en numeració aràbiga: l'article el, la preposició en o bé l'expressió l'any.

La Guerra Civil espanyola va esclatar el 1936.

En 1992 Barcelona va organitzar els Jocs Olímpics.

Els àrabs van entrar a la península Ibèrica l'any 711.

  • Altra cosa diferent són els segles, que s'escriuen amb nombres romans -i lletra versaleta quan no s'escriu a mà- i s'introdueixen amb les expressions al segle en el segle.

Al segle XIX En el segle XIX van esclatar diverses revolucions liberals a Europa.

  • Per expressar les parts del dia, no podem fer servir la preposició per com en castellà, sinó la preposició a.

al matí / *pel matí                          a la tarda / *per la tarda                     a la nit / *per la nit

  • La preposició a també serveix per indicar els mesos i les estacions de l'any.

Al setembre comencem les classes, i al juny acabem el curs.

Les fulles dels arbres caducifolis cauen a la tardor.

  • Per a les festes i períodes concrets de l'any, tenim la preposició perper Nadal, per Pasqua Setmana Santa, per Reis.

 

Usos de PER i PER A

L'ús de les preposicions perper a ha estat tradicionalment problemàtic, sobretot per als parlants del bloc oriental, que no pronunciem la de la segona preposició. A la llengua escrita, però, resulta de gran utilitat distingir entre la causa (preposició per), vinculada al passat o al present, i la finalitat (preposició per a), associada, en canvi, al temps futur. Com que es tracta d'una de les qüestions més controvertides de la normativa del català, val la pena ser pràctics i regir-nos segons la norma més o menys acceptada per la majoria de lingüistes.

  • Quan vulguem expressar causa (castellà por) à preposició PER

  • Quan vulguem expressar finalitat o destinació (castellà para) à preposició PER A

  • Excepció: davant d'infinitiuadverbi à preposició PER

 


Els adverbis

Des del punt de vista funcional, es tracta d'una categoria gramatical invariable que serveix per modificar un verb, un adjectiu o un altre adverbi.

 

La pera és la fruita que m'agrada més.

Els arbres més voluminosos són les sequoies.

Avui em trobo molt bé.

 

Classificació

Donada l'heterogeneïtat dels adverbis, cal adoptar criteris diversos per classificar-los.

 

Morfològica

  • Adverbis simplesavui, més, allà, bé, aviat...
  • Adverbis procedents d'adjectius, construïts amb la forma femenina de l'adjectiu i la terminació -mentràpidament, estrictamentbàsicament...
  • Locucions adverbialsgrups de paraules que funcionen en conjunt com a adverbis: fil per randade gom a gom, a la gatzoneta, fins i tot...

 

Semàntica

  • Modemanerabé, millor, malament, a les palpentes...
  • Tempsdemà, després, tard, aleshores...
  • Llocaquí, lluny, baix, davant, als afores, al darrere...
  • Quantitatprou, força, massa, gens, gens ni mica...
  • Modalitat oracional (afirmació, negació i dubte): sí, no, potser, tampoc, també, pas...

 

Funcional

  • Complements del verb (CC): no dorm gaire.
  • Modificadors.
    • D'un adjectiuaquestes maduixes són molt àcides.
    • D'un altre adverbilocució adverbialparla massa ràpidamentescriu més de pressa.
    • De tota l'oració: aquest noi no arribarà a l'hora convinguda / potser aprovo l'examen.
  • Connectorsen conseqüència, comptat i debatut, altrament...
  • Adverbis relatiuson, com, quan, quant (tenen doble funció, CC del verb d'una proposició subordinada i nexe subordinant).
  • Adverbis interrogatiuson, com, quan, quant en oracions interrogatives, tant directes com indirectes.

 

Adverbialització d'adjectius

De vegades fem servir adjectius amb un funcionament clarament adverbial i que, per tant, actuen com a CC. En aquests casos, fem servir la forma masculina de l'adjectiu perquè faci d'adverbi.

 

Aquest equip sempre juga brut quan defensa.

Estem parlant fluixet.

Volem acabar pid.

 

Remarques

  • Els adverbis amunt i avall impliquen moviment, mentre que baix dalt impliquen repòs.
  • L'adverbi  adopta la forma ben davant d'un adjectiu o d'un altre adverbivam arribar ben tard
  • Quan coordinem dos adverbis acabats en -ment, podem optar per dues possibilitats.
    • Mantenir la terminació en tots dos adverbis: avui heu treballat ràpidament i silenciosament.
    • Mantenir la terminació -ment en el primer adverbi i eliminar-la en el segon perquè ens quedi l'adjectiu en femení de què procedeix, a diferència del castellà que ho fa a l'inrevés: *avui heu treballat ràpida i silenciosament avui heu treballat ràpidament i silenciosa
  • Convé no confondre els adverbis pertotpotserenlaireenllocalhoraaleshoresgairebé i sobretot amb formes homòfones.
pertot 'arreu' per tot 'per totes les coses'
Ens els trobàvem pertot. El van castigar per tot el que havia fet aquella tarda.
potser 'tal vegada' (adverbi de dubte) pot ser perífrasi de probabilitat: auxiliar poder + infinitiu ser
Potser són al bar. Això no pot ser. / Pot ser que vinguin.
enlaire 'amunt' en l'aire SPrep (prep. + SN l'aire): 'en el cel', 'en el buit', 'en l'ambient'
Van llançar els barrets enlaire. La pols són partícules suspeses en l'aire.
enlloc 'en cap lloc' en lloc 'en comptes'
No el trobo enlloc. Agafa aquesta camisa en lloc de la verda.
alhora 'al mateix temps', 'conjuntament' a l'hora SPrep (prep. a + SN l'hora)
Van arribar tots tres alhora. Utilitzar mòbils i pantalles a l'hora d'anar a dormir dificulta el son.
aleshores 'llavors' a les hores SPrep (prep. a + les hores)
Aleshores vols venir o prefereixes quedar-te? A les hores mitjanes del dia el termòmetre s'enfila.
gairebé 'quasi' gaire bé Dos adverbis.
Gairebé ensopego amb aquesta arrel que sobresurt. No em trobo gaire bé.
sobretot 'principalment', 'per damunt de tot' sobre tot SPrep (prep. sobre + indefinit tot)
Mastega-les bé, sobretot les més verdes. Van aterrar sobre tot l'oli que havia vessat l'avió anterior.
  • També cal evitar la confusió entre quan (adverbi de temps) i quant (adverbi de quantitat). I cal recordar que l'adverbi tant -que també pot ser un quantitatiu quan acompanya un nom- adopta la forma tan davant d'un adjectiu o d'un altre adverbi. També és cert que es pot recórrer al castellà per distingir més ràpidament i fàcil totes aquestes formes.

Quan arribis, busca'ns al soterrani.

Quant penses treballar avui?

Si continua plovent tant, se suspendrà el partit. (Adverbi)

Si no vols tant sucre, agafa una cullera més petita per posar-te'n. (Quantitatiu)

 

És tan alt que no passa per les portes.

És tan tard que ja no tinc ni gana.

  • Com vam veure quan vam estudiar els determinants, quan ens referim a un dia de la setmana concret -l'immediatament passat o l'immediatament vinent-, no li escrivim l'article al davant, i, per tant, esdevé un adverbija passaré dissabte dijous vam menjar paella. Només escrivim l'article davant d'un dia de la setmana quan volem parlar d'aquell dia de la setmana en general; aleshores sí que es tracta d'un nomtreballo des de casa el dimarts i el dijous ('cada dimarts i cada dijous').
  • Convé distingir entre gens (adverbi)(1), gens de (determinant quantitatiu)(2) i res (pronom)(3).

(1) No menja gens.

(2) No menja gens de carn.

(3) Avui no ha menjat res ('cap cosa').

  •  De la mateixa manera que passava amb els determinants quantitatius moltmassa, els adverbis molt i massa no són correctes en oracions negatives o condicionals.

*No menja molt. / No menja gaire.

*No ha menjat massa, avui. / No ha menjat gaire, avui.

  • Mentrestant és un adverbi que indica que un fet s'esdevé al mateix temps que un altre, però no es pot substituir per la conjunció mentreEl castellanisme mentres és incorrecte i no es pot escriure en cap cas.

No trigaré a ser aquí altra vegada; escombra i frega el pis mentrestant

*No trigaré a ser aquí altra vegada; escombra i frega el pis mentre.

Mentre escombres i fregues, jo endreçaré les habitacions.

  • Els castellanismes hastainclús són incorrectes. Recordem que les formes correctes per evitar-los són fins, fins i tot i, en registres molt formals, àdhuc.

*Als conflictes bèl·lics, hasta els reporters de guerra corren un risc elevat.

*Als conflictes bèl·lics, inclús els reporters de guerra corren un risc elevat.

Als conflictes bèl·lics, fins i tot els reporters de guerra corren un risc elevat.

Als conflictes bèl·lics, fins els reporters de guerra corren un risc elevat.

Als conflictes bèl·lics, àdhuc els reporters de guerra corren un risc elevat.

  • L'expressió com a molt com a poc no són correctes. Escriurem pel cap alta tot estirar en lloc de la primera i pel cap baix si més no en comptes de la segona.

*Devien ser com a molt les dues. / Devien ser pel cap alt les duesDevien ser a tot estirar les dues.

*Devien guardar com a poc 2000 euros sota una rajola. / *Devien guardar pel cap baix 2000 euros sota una rajola. / Devien guardar si més no 2000 euros sota una rajola.

  • Quan vulguem expressar dubte o probabilitat, poder utilitzar l'adverbi potser o la locució adverbial tal vegada, però de cap manera el castellanisme igual.

*Igual no ha llegit el missatge que li vaig escriure ahir. / Potser no ha llegit el missatge que li vaig escriure ahir. Tal vegada no ha llegit el missatge que li vaig escriure ahir.