Des d'un punt de vista funcional o sintàctic, podem afirmar que el verb, com a nucli del SV, és la categoria gramatical al voltant de la qual s'articula l'oració. Ara bé, des d'una perspectiva semàntica, podem definir el verb com la categoria que expressa una acció, una activitat, un esdeveniment o un estat.
Pel que fa a l'aspecte formal o morfològic, l'estructura del verb és complexa, ja que consta de dues parts prou diferenciades.
Es tracta d'aquesta informació continguda en les desinències verbals sobre el mode, el temps, el nombre, la persona i l'aspecte del verb.
Determina l'actitud de l'emissor respecte de l'acció, l'activitat, l'esdeveniment o l'estat que vol expressar amb un verb concret.
Aquest matí ha nevat a la Cerdanya.
Ai, si em toqués la loteria!
Veniu ara mateix!
Indica el moment en què es produeix l'acció verbal.
El nombre indica si el subjecte és singular o plural, és a dir, el nombre de persones que realitzen l'acció que expressa el verb.
La persona relaciona el verb amb un dels pronoms personals tònics que l'acompanyen: jo, tu, ell/a, nosaltres, vosaltres, ells/es. Ara bé, la presència d'aquests pronoms no és obligatòria en una oració, ja que el català permet l'elisió del subjecte en tant que les desinències verbals incorporen sempre la marca de persona i nombre.
(jo) estudio / (tu) estudies / (ell/a) estudia / (nosaltres) estudiem / (vosaltres) estudieu / (ells/es) estudien
Els morfemes aspectuals indiquen si l'acció està acabada i, per tant, és perfectiva, o bé està inacabada i és imperfectiva.
havia cantat (aspecte perfectiu)
cantava (aspecte imperfectiu)
Tots els temps compostos són perfectius. Pel que fa als simples, tots són imperfectius menys el passat simple, que és perfectiu igual que els compostos.
L'infinitiu, el gerundi i el participi no indiquen el temps de l'acció ni tenen morfemes de nombre i persona (el nombre del participi, juntament amb el gènere, és per la seva condició d'adjectiu).
L'infinitiu és una acció per fer: jugar.
El gerundi és una acció en desenvolupament: jugant.
El participi és una acció acabada: jugat.
L'infinitiu i el gerundi tenen formes compostes, formades amb el verb haver en infinitiu o gerundi i, com tots els temps compostos, pel participi del verb que s'estigui conjugant.
Infinitiu: estudiar / infinitiu compost: haver estudiat
Gerundi: estudiant / gerundi compost: havent estudiat
Les tres formes no personals presenten un caràcter dual, ja que, a banda de la funció verbal, en poden desenvolupar una altra, pròpia d'una altra categoria gramatical.
Infinitiu = nom El dinar se serveix a les 13.30 h.
Gerundi = adverbi Es passeja cantant.
Participi = adjectiu El forn està obert.
La construcció al + infinitiu per expressar el moment en què es produeix una segona acció és incorrecta. Cal canviar-la per en + infinitiu.
*Al sortir de classe, passarem pel supermercat.
En sortir de classe, passarem pel supermercat.
No es pot utilitzar l'infinitiu per donar ordres ni per expressar prohibicions. En català, les ordres es formulen en imperatiu, i les prohibicions en subjuntiu.
*No fumar.
No fumeu.
*Respectar la senyalització.
Respecteu la senyalització.
L'expressió de + infinitiu amb valor condicional és un castellanisme incorrecte.
*D'haver-ho sabut, hauria actuat d'una manera molt diferent.
Si ho hagués sabut, hauria actuat d'una manera molt diferent.
El gerundi només és correcte si expressa una acció simultània o anterior a la que expressa el verb de l'oració principal. El gerundi de posterioritat és incorrecte.
Acció anterior Es va tranquil·litzar havent trobat la solució del problema.
Acció simultània Baixava de l'avió picant de mans.
Acció posterior *El presumpte atracador va fugir a correcuita detenint-lo un veí del barri.
El llenguatge administratiu ha estès construccions de gerundi que no són correctes.
*Els òrgans superiors del club han promulgat un decret regulant l'ús de les noves instal·lacions.
Els òrgans superiors del club han promulgat un decret que regula l'ús de les nosves instal·lacions.
L'infinitiu no admet l'article definit davant seu, si és que no es tracta d'un infinitiu clarament substantivat.
*El tenir estudis obre portes sempre. T'has acabat ja el dinar?
Tenir estudis obre portes sempre.
El sistema verbal del català està constituït, al marge de les formes no personals, per 17 temps distribuïts de la manera següent.
Els temps compostos es construeixen amb el verb haver més el participi del verb que s'estigui conjugant. El verb haver, en tant que actua com a verb auxiliar és el que aporta la informació gramatical (accidents gramaticals).
Els temps perifràstics (passat perifràstic i passat anterior perifràstic) es formen amb el present del verb anar i amb l'infinitiu del verb que s'estigui conjugant, en el cas del passat perifràstic, o amb l'infinitiu compost en el cas de l'anterior perifràstic.
Les formes del present del verb anar que s'utilitzen per als temps perifràstics són vaig, vas, va, vam, vau, van. Per tant, les formes de 1a i 2a persones del plural no coincideixen amb les formes anem i aneu. També es poden fer servir les formes analògiques vares, vàrem, vàreu i varen.
El passat perifràstic és equivalent al passat simple, mentre que el passat anterior perifràstic és equivalent al passat anterior. La diferència és simplement d'ús, ja que els dos perifràstics s'utilitzen habitualment en els registres col·loquials i estàndards, mentre que el passat simple i el passat anterior es reserven per a usos literaris. En alguns dialectes occidentals com el valencià, però, el passat simple continua tenint vitalitat en els àmbits col·loquial i estàndard.
El subjuntiu està constituït per només 4 temps verbals, 2 de simples i 2 més de compostos, a diferència del castellà, en què hi ha un futur de subjuntiu i un futur perfet.
L'imperatiu és defectiu, ja que no té 1a persona del singular en tant que no té sentit que una persona es dirigeixi una ordre a si mateixa.
Les dues úniques formes d'imperatiu que en són autèntiques són les dues 2es persones, ja que tenen el seu origen en l'indicatiu. La dues 3es persones i la 1a persona del plural són prestades del subjuntiu.
Morfològicament, els verbs es classifiquen en tres conjugacions en funció de la terminació de l'infinitiu. Cada conjugació presenta una vocal temàtica que apareix en les diverses terminacions de cada verb.
Això no obstant, els verbs també es poden classificar segons altres criteris.
Les irregularitats verbals es classifiquen segons si afecten el lexema, la desinència del verb o bé totes dues parts, tot i que les també és possible descriure-les segons la conjugació.
Subjuntiu | Imperatiu | ||||||
creï | canviï | lloï | actuï | ||||
creïs | canviïs | lloïs | actuïs | crea | canvia | lloa | actua |
creï | canviï | lloï | actuï | creï | canviï | lloï | actuï |
creem | canviem | lloem | actuem | creem | canviem | lloem | actuem |
creeu | canvieu | lloeu | actueu | creeu | canvieu | lloeu | actueu |
creïn | canviïn | lloïn | actuïn | creïn | canviïn | lloïn | actuïn |
jec | trec | neixo |
jeus | treus | neixes |
jeu | treu | neix |
jaiem | traiem | naixem |
jaieu | traieu | naixeu |
jeuen | treuen | neixen |
faig | faré | sé | peixo |
fas | faràs | saps | peixes |
fa | farà | sap | peix |
fem | farem | sabem | paixem |
feu | fareu | sabeu | paixeu |
fan | faran | saben | peixen |
puc | vull | pugui | vulgui | pogués | volgués | ||
pots | vols | puguis | vulguis | pugues | vulgues | poguessis | volguessis |
pot | vol | pugui | vulgui | pugui | vulgui | pogués | volgués |
podem |
volem |
puguem | vulguem | puguem | vulguem | poguéssim | volguéssim |
podeu |
voleu |
pugueu | vulgueu | pugueu | vulgueu | poguéssiu | volguéssiu |
poden | volen | puguin | vulguin | puguin | vulguin | poguessin | volguessin |
Present de subjuntiu | Imperfet de subjuntiu | ||
sàpiga | càpiga | sabés | cabés |
sàpigues | càpigues | sabessis | cabessis |
sàpiga | càpiga | sabés | cabés |
sapiguem | capiguem | sabéssim | cabéssim |
sapigueu | capigueu | sabéssiu | cabéssiu |
sàpiguen | càpiguen | sabessin | cabessin |
Són incorrectes formes com *sàpigui, *sàpiguis, *sàpigui... *càpigui, *càpiguis, *càpigui... per al present o *sapigués, *sapiguessis, *sàpiguéssim... *capigués, *sapiguessis, *càpiguéssim... per a l'imperfet. |
Present indicatiu | Imperfet indicatiu | Passat simple | Present subjuntiu | Imperfet subjuntiu | Imperatiu |
condueixo | reduïa | intuí | produeixi | construís | |
condueixes | reduïes | intuïres | produeixis | construïssis | influeix |
condueix | reduïa | intuí | produeixi | construís | influeixi |
conduïm | reduíem | intuírem | produïm | construíssim | influïm |
conduïu | reduíeu | intuíreu | produïu | construíssiu | influïu |
condueixen | reduïen | intuïren | produeixin | construïssin | influeixin |
cullo | cuso | tusso | surto | escupo |
culls | cuses | tusses | surts | escups |
cull | cus | tus | surt | escup |
collim | cosim | tossim | sortim | escopim |
colliu | cosiu | tossiu | sortiu | escopiu |
cullen | cusen | tussen | surten | escupen |
Molts verbs de la 2a conjugació (aprendre, pretendre, conèixer, voler, valer, viure, prendre, vendre, treure, escriure, riure, encendre, entendre...), així com tenir i venir de la 3a tenen irregularitats en el lexema que passen per l'increment en alguns temps d'un so velar: [k] i [g]. Això es tradueix gràficament en l'aparició -c-, -qu- i -gu- al final del lexema en el passat simple, el present de subjuntiu, l'imperfet de subjuntiu i l'imperatiu. Per detectar si un verb presenta aquesta irregularitat, només cal observar si la 1a persona del singular del present d'indicatiu acaba en so velar: aprenc, pretenc, conec, valc, visc, prenc, venc, trec, escric, ric, encenc, entenc, tinc, vinc... Només el verb voler se n'escapa: vull.
En la formació de l'imperatiu cal tenir present que les dues 2es persones, la del singular i la del plural, són les úniques que són autèntiques d'aquest temps verbal, i, en el cas dels verbs velaritzats, adopten el lexema del mode indicatiu. De fet, la 2a persona del plural de l'imperatiu coincideix amb la del present d'indicatiu. En canvi, la resta de persones de l'imperatiu, és a dir, la 1a del plural i les dues 3es, coincideixen amb el subjuntiu.
Aquesta qüestió és especialment significativa a l'hora de construir oracions exhortatives, que poden ser de dos tipus.
Així les coses, les formes verbals que farem servir per construir ordres i prohibicions seran idèntiques quan es tracti de la 1a persona del plural i de les dues 3es persones, però caldrà anar amb compte en el cas de les dues 2es, ja que no coincidiran.
Convé recordar que, com dèiem en el capítol de les formes no personals, les oracions exhortatives no es poden construir amb l'infinitiu: *no aparcar / *respectar les plantes.
Els participis regulars presenten les desinències del quadre de la dreta.
Però molts participis de la 2a i de la 3a conjugacions són irregulars. En conseqüència, és recomanable repassar la taula de gerundis i participis irregulars que ve a continuació.
Infinitiu | Gerundi | Participi |
absoldre | absolent | absolt |
admetre | admetent | admès |
atendre | atenent | atès |
atènyer | atenyent | atès |
aparèixer | apareixent | aparegut |
aprendre | aprenent | après |
batre | batent | batut |
beure | bevent | begut |
caldre | calent | calgut |
caure | caient | caigut |
cloure | cloent | clos |
cobrir | cobrint | cobert |
comparèixer | compareixent | comparegut |
complir | complint | complert, complit |
conèixer | coneixent | conegut |
córrer | corrent | corregut |
coure | coent | cuit, cogut |
creure | creient | cregut |
dependre | depenent | depès |
desaparèixer | desapareixent | desapareixent |
descloure | descloent | desclòs |
dir | dient | dit |
dissoldre | dissolent | dissolt |
doldre | dolent | dolgut |
dur | duent | dut |
emènyer | empenyent | empès |
encendre | encenent | encès |
entendre | entenent | entès |
escriure | escrivint | escrit |
establir | establint | establert |
estrènyer | estrenyent | estret |
fer | fent | fet |
fondre | fonent | fos |
haver | havent | hagut |
imprimir | imprimint | imprès |
jeure | jaient | jagut |
merèixer | mereixent | merescut |
moldre | molent | molt |
morir | morint | mort |
obrir | obrint | obert |
ofendre | ofenent | ofès |
oferir | oferint | ofert |
ometre | ometent | omès |
omplir | omplint | omplert |
pertànyer | pertanyent | pertangut, pertanyut |
plànyer | planyent | plangut, planyut |
plaure | planyent | plagut |
poder | podent | pogut |
pondre | ponent | post |
prendre | prenent | pres |
pretendre | pretenent | pretès |
resoldre | resolent | resolt |
restrènyer | restrenyent | restret |
riure | rient | rigut |
romandre | romanent | romàs |
sofrir | sofrint | sofert |
soler | solent | solgut |
suplir | suplint | suplert, suplit |
suspendre | suspenent | suspès |
tenir | tenint | tingut |
tòrcer | torcent | tort |
treure | traient | tret |
valdre | valent | valgut |
vèncer | vencent | vençut |
venir | venint | vingut |
viure | vivint | viscut |
voler | volent | volgut |
Les perífrasis verbals són unitats formades per dos elements verbals, un verb en forma personal i un altre en forma no personal (infinitiu, gerundi o participi). La primera forma d'aquestes combinacions verbals està mancada de significat i actua com a auxiliar, alhora que introdueix matisos aspectuals o modals, mentre que la forma no personal aporta la càrrega semàntica i selecciona el subjecte i els possibles complements.
Aquestes combinacions de dues formes verbals es poden fer directament o mitjançant un nexe, que en català serà sempre una preposició.
Classifiquem les perífrasis a partir de dos criteris.
Segons la relació que expressen, parlem de perífrasis aspectuals (o d'acció verbal) o bé de perífrasis modals (o de modalitat).
Segons la forma no personal que s'hi utilitzi, les perífrasis poden ser d'infinitiu, gerundi o participi. En general, les perífrasis d'infinitiu fan referència al futur; les de gerundi, al present; i les de participi, al passat.
No hem de confondre les perífrasis verbals amb les locucions verbals, és a dir, grups de paraules entre les quals hi haurà un verb que prenen un significat conjunt -en força ocasions figurat- diferent del que seria la suma de significats per separat (tenir en compte, fer pena, trobar a faltar, dur a terme, fer pressió, jugar llarg, tocar fusta...).
*Tinc que fer els deures.
He de fer els deures. / Cal fer els deures. / Cal que faci els deures.
*És precís que marquem bé l'extrem dret.
Hem de marcar bé l'extrem dret. / Cal marcar bé l'extrem dret. / Cal que marquem bé l'extrem dret.
*Seran les quatre. / Deuen ser les quatre.
*Hi anirien quatre gats. / Devien anar-hi quatre gats.
*Fa dies que us vinc avisant que esteu treballant poc.
Fa dies que us vaig avisant que esteu treballant poc.
Fa dies que us aviso que esteu treballant poc.
*El proper curs vaig a fer un cicle formatiu.
El proper curs faré un cicle formatiu. / El proper curs penso fer un cicle formatiu. / El proper curs vull fer un cicle formatiu.
Vaig a preparar el sopar.
En les oracions condicionals cal tenir en compte les següents correlacions temporals entre el verb de l'oració condicional i el verb de l'oració principal.
Present d'indicatiu | Futur |
Si estudio més, |
aprovaré l'assignatura. |
Si es disculpa, |
el perdonaré. |
Imperfet de subjuntiu (però també d'indicatiu) | Condicional |
Si estudiés més, | aprovaria l'assignatura. |
Si estudiava més, | |
Si es disculpés, | el perdonaria. |
Si es disculpava, | |
Plusquamperfet de subjuntiu | Condicional perfet |
Si hagués estudiat més, | hauria aprovat l'assignatura. |
Si s'hagués disculpat, | l'hauria perdonat. |
En català existeix una altra correlació temporal, la del present de subjuntiu i el futur en oracions introduïdes per quan o els qui.
Present de subjuntiu | Futur |
Quan arribin els teus pares |
començarem la festa d'aniversari. |
Els qui obtinguin millors resultats en la prova física |
passaran a la següent fase. |
El verb SER s'utilitza en els següents casos.
La Sònia és a la perruqueria.
Els gossos són al pati.
Els llibres són damunt la taula.
La Pedrera és al passeig de Gràcia.
L'Institut Banús és a Cerdanyola del Vallès.
Al passeig de Gràcia hi ha la Pedrera.
Tenim els gossos al pati.
Els teus amics són molt simpàtics.
Aquell restaurant és caríssim.
Els insectes amb què treballa al laboratori són morts. / Els insectes amb què treballa al laboratori estan morts.
El seu pare és divorciat. / El seu pare està divorciat.
El concert serà la setmana que ve.
Farem servir el verb ESTAR en les següents circumstàncies.
Els meus pares estan a Vic des de fa quatre anys. (= hi viuen) / Els meus pares s'estan a Vic des de fa quatre anys.
El meu millor amic està a la mateixa finca que jo. (= hi viu) / El meu millor amic s'està a la mateixa finca que jo.
Quan estaves al banc, guanyaves més diners. / *Quan t'estaves al banc, guanyaves més diners.
Roger Federer va estar 237 setmanes consecutives al número u del rànquing mundial.
Va estar un any a la presó.
No podrà jugar avui perquè està lesionat. / *No podrà jugar perquè és lesionat.
La sopa està freda. / La sopa és freda.
Quan van entrar-hi, la casa estava buida. / Quan van entrar-hi, la casa era buida.
Els exercicis estan malament.
Hi ha vegades que l'ús de SER o ESTAR canvia completament el sentit de l'oració. Acostuma a passar amb adjectius que poden expressar qualitat transitòria i permanent segons el context: tranquil, fluix, alegre, trist, tort...
Aquest gos és molt tranquil, però avui no n'està gens.
Des del punt de vista funcional, una preposició és una categoria gramatical invariable que serveix per enllaçar un SN a una altra categoria gramatical, com poden ser un verb, un nom, un adjectiu o bé un adverbi.
Pel que fa al significat, hi ha preposicions que presenten un sentit ple (sota, damunt, sobre, abans, després, dins, vora...) i altres que en què el sentit és variable o simplement funcional (a, de, en, amb, per).
La classificació de les preposicions es fa tradicionalment des d'un punt de vista fonamentalment morfològic.
Simples |
Àtones No tenen vocal tònica, són les preposicions d'ús més freqüent i tenen un significat estrictament gramatical: a, de, en, amb, per i per a. |
Tòniques A més de funció gramatical, incorporen certa càrrega de significat, i, lògicament, tenen una vocal tònica: cap, contra, devers, entre, envers, fins, malgrat, segons, sense/sens, vers... |
|
Compostes Són les formades, com el mateix nom indica, per més d'un element: cap a, des de, fins a, com a. |
|
Locucions prepositives Grups de paraules de procedència diversa que fan la funció d'una preposició: a causa de, lluny de, d'acord amb... |
olor de cafè / *olor a cafè pijama de ratlles / *pijama a ratlles avió de reacció / *avió a reacció
(1) *L'huracà va afectar a les poblacions costaneres principalment. / L'huracà va afectar les poblacions costaneres principalment.
(1) *No veig a la teva germana enlloc. / No veig la teva germana enlloc.
(2) Em parlava a mi, i no a tu.
(3) Es miraven l'un a l'altre.
(4) El veí a qui he saludat és molt agradable. / El veí que he saludat és molt agradable.
(5) A qui saludes? / Qui saludes?
(6) Saluda a tothom qui troba. / Saluda tothom qui troba.
Haced el favor de escribir con bolígrafo. / Feu el favor d'escriure amb bolígraf.
Los descubrieron en plena acción. / Els van descobrir en plena acció.
Fueron a Turquía en avión. / Van anar a Turquia amb avió.
No m'acostumo a les teves visites imprevistes. / *No m'acostumo a que vinguis imprevistament. / No m'acostumo que vinguis imprevistament.
No t'oblidis de la trucada. / *No t'oblidis de que m'has de trucar. / No t'oblidis que m'has de trucar.
Pensa en els meus llibres. / *Pensa en que m'has de tornar els llibres. / Pensa que m'has de tornar els llibres.
L'han amenaçat amb un acomiadament. / *L'han amenaçat amb que l'acomiadaran. / L'han amenaçat que l'acomiadaran.
No m'acostumo a les teves visites. / No m'acostumo a veure't tan sovint.
No t'oblidis de la trucada. / *No t'oblidis de trucar-me.
Pensa en els meus llibres. / *Pensa en tornar-me els llibres. / Pensa de tornar-me els llibres.
L'han amenaçat amb un acomiadament. / *L'han amenaçat amb acomiadar-lo. / L'han amenaçat d'acomiadar-lo.
El grau d'acidesa d'aquesta substància és molt baix / Els clients t'esperen a baix.
*Van elaborar tot el projecte baix la seva supervisió. / Van elaborar tot el projecte sota la seva supervisió.
*No travessarem aquesta línia baix cap concepte. / No travessarem aquesta línia de cap manera.
Fins aquí hem arribat.
No marxarem fins que no hagis acabat els deures.
La policia va desviar-nos cap a l'autopista.
Bramava com un animal. / Bramava igual que un animal.
Tenia els braços llargs com branques d'arbre. / Tenia els braços llargs com si fossin branques d'arbre.
El van presentar a la recepció com a president de l'associació tot i que hi acudia com a ciutadà anònim.
Estan estudiant aquesta obra com la més representativa de l'etapa surrealista de l'artista.
Han arribat a la meta fins i tot els corredors lesionats.
Han arribat a la meta fins els corredors lesionats.
Han arribat a la meta àdhuc els corredors lesionats.
*Han arribat a la meta inclús els corredors lesionats.
*Treballa força més des de que li van cridar l'atenció.
Treballa força més des que li van cridar l'atenció.
Treballa força més d'ençà que li van cridar l'atenció.
*La ciutat de Barcelona es va manifestar degut a la barbàrie terrorista.
La ciutat de Barcelona es va manifestar per causa de / a causa de / per raó de la barbàries terrorista.
*Tenies el llibre a l'alcanç de la mà i ni t'has molestat a allargar el braç. / Tenies el llibre a l'abast de la mà i ni t'has molestat a allargar el braç.
*En quant a la venda del club, els accionistes majoritaris s'hi han repensat.
Quant a la venda del club, els accionistes majoritaris s'hi han repensat.
Pel que fa a la venda del club, els accionistes majoritaris s'hi han repensat.
Els arbres passaven ran/arran de finestra.
Arran de les protestes ciutadanes, el tinent d'alcalde s'ha vist obligat a dimitir.
*Arrel de les protestes ciutadanes, el tinent d'alcalde s'ha vist obligat a dimitir.
*Van anar-se'n de viatge a mitjans de juliol.
Van anar-se'n de viatge a mitjan juliol.
*Només aplicarem aquestes mesures a nivell escolar. / Només aplicarem aquestes mesures en l'àmbit escolar.
*A nivell de Catalunya, aquest és l'ajuntament menys endeutat. / En el context de Catalunya, aquest és l'ajuntament menys endeutat.
*Enguany l'Estat ha invertit en beques de l'ordre de dos milions d'euros.
Enguany l'Estat ha invertit en beques al voltant de dos milions d'euros.
Enguany l'Estat ha invertit en beques prop de dos milions d'euros.
Enguany l'Estat ha invertit en beques si fa no fa dos milions d'euros.
Aquell laboratori ha tret al mercat un nou antigripal a base d'antihistamínics i descongestionants.
*S'ha classificat per a la darrera fase de competició a base d'entrenar-se sis hores diàries.
S'ha classificat per a la darrera fase de competició a força d'entrenar-se sis hores diàries.
S'ha classificat per a la darrera fase de competició a còpia d'entrenar-se sis hores diàries
L'ús de les preposicions a i en pot ocasionar dubtes.
Quan expressem lloc
Cada Nadal anem a casa dels avis.
Has entrat mai en una cova subterrània?
Mai no he entrat en aquella masia.
Es dirigien a aquella masia.
Vivien en una mansió enorme.
Treballa a l'oficina de correus del centre del poble.
Aquest article està fabricat a Corea.
No sé a quina casa viu.
Van nomenar un nou secretari general en el congrés d'aquest cap de setmana.
Quan expressem temps
La Guerra Civil espanyola va esclatar el 1936.
En 1992 Barcelona va organitzar els Jocs Olímpics.
Els àrabs van entrar a la península Ibèrica l'any 711.
Al segle XIX / En el segle XIX van esclatar diverses revolucions liberals a Europa.
al matí / *pel matí a la tarda / *per la tarda a la nit / *per la nit
Al setembre comencem les classes, i al juny acabem el curs.
Les fulles dels arbres caducifolis cauen a la tardor.
L'ús de les preposicions per i per a ha estat tradicionalment problemàtic, sobretot per als parlants del bloc oriental, que no pronunciem la a de la segona preposició. A la llengua escrita, però, resulta de gran utilitat distingir entre la causa (preposició per), vinculada al passat o al present, i la finalitat (preposició per a), associada, en canvi, al temps futur. Com que es tracta d'una de les qüestions més controvertides de la normativa del català, val la pena ser pràctics i regir-nos segons la norma més o menys acceptada per la majoria de lingüistes.
Quan vulguem expressar causa (castellà por) à preposició PER
Quan vulguem expressar finalitat o destinació (castellà para) à preposició PER A
Des del punt de vista funcional, es tracta d'una categoria gramatical invariable que serveix per modificar un verb, un adjectiu o un altre adverbi.
La pera és la fruita que m'agrada més.
Els arbres més voluminosos són les sequoies.
Avui em trobo molt bé.
Donada l'heterogeneïtat dels adverbis, cal adoptar criteris diversos per classificar-los.
De vegades fem servir adjectius amb un funcionament clarament adverbial i que, per tant, actuen com a CC. En aquests casos, fem servir la forma masculina de l'adjectiu perquè faci d'adverbi.
Aquest equip sempre juga brut quan defensa.
Estem parlant fluixet.
Volem acabar ràpid.
pertot | 'arreu' | per tot | 'per totes les coses' |
Ens els trobàvem pertot. | El van castigar per tot el que havia fet aquella tarda. | ||
potser | 'tal vegada' (adverbi de dubte) | pot ser | perífrasi de probabilitat: auxiliar poder + infinitiu ser |
Potser són al bar. | Això no pot ser. / Pot ser que vinguin. | ||
enlaire | 'amunt' | en l'aire | SPrep (prep. a + SN l'aire): 'en el cel', 'en el buit', 'en l'ambient' |
Van llançar els barrets enlaire. | La pols són partícules suspeses en l'aire. | ||
enlloc | 'en cap lloc' | en lloc | 'en comptes' |
No el trobo enlloc. | Agafa aquesta camisa en lloc de la verda. | ||
alhora | 'al mateix temps', 'conjuntament' | a l'hora | SPrep (prep. a + SN l'hora) |
Van arribar tots tres alhora. | Utilitzar mòbils i pantalles a l'hora d'anar a dormir dificulta el son. | ||
aleshores | 'llavors' | a les hores | SPrep (prep. a + les hores) |
Aleshores vols venir o prefereixes quedar-te? | A les hores mitjanes del dia el termòmetre s'enfila. | ||
gairebé | 'quasi' | gaire bé | Dos adverbis. |
Gairebé ensopego amb aquesta arrel que sobresurt. | No em trobo gaire bé. | ||
sobretot | 'principalment', 'per damunt de tot' | sobre tot | SPrep (prep. sobre + indefinit tot) |
Mastega-les bé, sobretot les més verdes. | Van aterrar sobre tot l'oli que havia vessat l'avió anterior. |
Quan arribis, busca'ns al soterrani.
Quant penses treballar avui?
Si continua plovent tant, se suspendrà el partit. (Adverbi)
Si no vols tant sucre, agafa una cullera més petita per posar-te'n. (Quantitatiu)
És tan alt que no passa per les portes.
És tan tard que ja no tinc ni gana.
(1) No menja gens.
(2) No menja gens de carn.
(3) Avui no ha menjat res ('cap cosa').
*No menja molt. / No menja gaire.
*No ha menjat massa, avui. / No ha menjat gaire, avui.
No trigaré a ser aquí altra vegada; escombra i frega el pis mentrestant.
*No trigaré a ser aquí altra vegada; escombra i frega el pis mentre.
Mentre escombres i fregues, jo endreçaré les habitacions.
*Als conflictes bèl·lics, hasta els reporters de guerra corren un risc elevat.
*Als conflictes bèl·lics, inclús els reporters de guerra corren un risc elevat.
Als conflictes bèl·lics, fins i tot els reporters de guerra corren un risc elevat.
Als conflictes bèl·lics, fins els reporters de guerra corren un risc elevat.
Als conflictes bèl·lics, àdhuc els reporters de guerra corren un risc elevat.
*Devien ser com a molt les dues. / Devien ser pel cap alt les dues. / Devien ser a tot estirar les dues.
*Devien guardar com a poc 2000 euros sota una rajola. / *Devien guardar pel cap baix 2000 euros sota una rajola. / Devien guardar si més no 2000 euros sota una rajola.
*Igual no ha llegit el missatge que li vaig escriure ahir. / Potser no ha llegit el missatge que li vaig escriure ahir. / Tal vegada no ha llegit el missatge que li vaig escriure ahir.