Curial e Güelfa, autor anònim.
Tirant lo Blanc, de Joanot Martorell.
Novel·la de cavalleries: gènere literari de major èxit durant l'edat mitjana.
Van servir per legitimar la cavalleria: els ordes cavallerescos esdevenen institucions de gran prestigi. Els seus membres s'organitzaven per lluitar en defensa del bé comú, de l'Església i dels febles moguts per valors com l'honor, el valor, la justícia o la generositat.
Cicle artúric o matèria de Bretanya: mite literari fonamental de la novel·la de cavalleries que relata les aventures dels cavallers de la Taula Rodona, que estaven sota les ordres del rei Artús i que van consagrar la seva vida a la recerca del Sant Graal, que els hauria suposat la salvació.
Autor més conegut: Chrétien de Troyes (segle XII).
La novel·la de cavalleries es caracteritza pel seu caràcter fantàstic: hi és habitual la presència de mags (Merlí, Morgana), de monstres, d'aparicions, de cavallers sobrehumans i d'espais inexistents.
La novel·la cavalleresca es caracteritza, contràriament, pel realisme i la versemblança. Els elements fantàstics només hi apareixen de forma molt esporàdica.
Llibre primer
Explica com Curial, jove de família humil, és educat a la cort del marquès de Montferrat, a Itàlia, i com Güelfa, la germana del marquès, vídua jove, se n'enamora i decideix donar-li la protecció econòmica que necessita per convertir-se en cavaller. Havent de fugir a Àustria per culpa de falsos rumors sobre Güelfa i ell, sobretot pel fet de no ser de la mateixa condició social, Curial salva la duquessa d'Ostalric de falses acusacions d'adulteri. És per això que el duc de Baviera, el seu pare, li ofereix la mà de la seva altra filla, Laquesis, però Curial hi renuncia per l'amor de Güelfa. No obstant això, Güelfa s'assabenta de l'afer i s'esdevenen alguns episodis de gelosia. Aquesta primera part s'acaba amb el retorn de Curial a Montferrat, on aconsegueix un gran èxit en diverses justes cavalleresques, especialment per la victòria sobre Boca de Far, famós cavaller que pretenia Güelfa.
Llibre segon
Aquesta part se centra en la participació de Curial al torneig de Melú, a França, on acudeix acompanyat de la donzella Festa en representació de Güelfa. Triomfador en els combats, retroba Laquesis i torna a ser víctima de la maledicència, per la qual cosa perd el favor de Güelfa, que jura no perdonar-lo fins que tota la cort del Puig de Nostra Dona li demani mercè en nom seu.
Llibre tercer
El darrer llibre narra el viatge de Curial a Terra Santa i a Grècia. Quan, de tornada a Itàlia, el seu vaixell naufraga a la costa africana, Curial és fet presoner i passa sis anys de captiveri a Tunis. Càmar, la filla del seu captor, se n'enamora, i arriba a convertir-se al cristianisme, però Curial continua sent fidel a Güelfa. Càmar acaba suïcidant-se per evitar de casar-se amb el rei de Tunis, mentre que Curial aconsegueix d'enterrar-la en lloc sagrat tot impedint que el seu cos sigui devorat pels lleons. El rei de Tunis executa el pare de Càmar i Curial és obligat a lluitar contra uns lleons, però finalment és alliberat en vèncer els animals. De retorn a Montferrat, Güelfa continua sense perdonar-lo, i se'n va a París per aconseguir la pietat de la cort del Puig de Nostra Dona, cosa que aconsegueix en salvar heroicament l'imperi alemany en batalla contra els turcs. Com que Curial satisfà l'exigència de Güelfa, n'assoleix el perdó i la parella acaba casant-se.
Tirant a Anglaterra
Tirant a Sicília i Rodes
Tirant a l'Imperi grec
Tirant al nord d'Àfrica
Retorn a l'Imperi grec