Per classificar i descriure els sons consonàntics, cal tenir presents tres criteris o característiques: el mode d'articulació, el punt (o lloc) d'articulació i la sonoritat.
1. Mode d'articulació
Indica la posició que adopten els òrgans de fonació en la producció del so, i, per tant, la manera com s'articula un so consonàntic qualsevol. Segons aquest criteri, distingim set modes distints d'articulació consonàntica: oclusiu, fricatiu, africat, vibrant, lateral, nasal i aproximant.
2. Punt o lloc d'articulació
És el lloc de la boca on es produeix la interrupció, ja sigui total o parcial, del flux d'aire que va des dels pulmons cap a l'exterior. Dit d'una altra manera, es tracta de la descripció dels òrgans de l'aparell fonador que actuen en la producció del so.
3. Sonoritat
Com ja hem exposat anteriorment, la sonoritat d'un so consonàntic depèn del fet que les cordes vocals vibrin o no vibrin en el moment de la producció d'aquest so concret. La manera d'observar aquest fenomen consisteix a posar-se la mà a la gola i, mentre articulem el so consonàntic en qüestió aïllat de qualsevol altre so, sobretot vocàlic, comprovem si, efectivament, els músculs membranosos de la laringe actuen o deixen d'actuar. D'entrada, podem recordar que tots els sons vibrants, laterals, nasals i aproximants són sonors, mentre que només els sons oclusius, fricatius i africats tenen correlat sord i correlat sonor, és a dir, parelles de sons que només es distingeixen per la sonoritat.
Sons bilabials | ||
[p] | <p> | pop |
<b> | tub | |
[b] | <b> | bosc |
<v> | vaixell | |
[β] | <b> | sabata |
<v> | savi | |
[m] | <m> | tema |
<n> | tanmateix | |
Sons labiodentals | ||
[f] | <f> | fada |
[v] | <f> | afganès |
[ɱ] |
<m> | triomf |
<n> | infinit | |
Sons dentals | ||
[t] | <t> | tros |
<d> | sud | |
[d] | <d> | dent |
[δ] | <d> | seda |
Sons alveolars | ||
[s] | <s> | sol |
<ss> | pressió | |
<c> | cistell | |
<ç> | força | |
[z] | <s> | posar |
<z> | quinze | |
[ts] | <ts> | potser |
[dz] | <tz> | tretze |
[l] | <l> | literatura |
[ɾ] | <r> | pera |
[r] | <r> | rosa |
<rr> | carro | |
[n] | <n> | nena |
Sons palatals | ||
[ʃ] | <x> | xocolata, panxa, guix |
<ix> | greix | |
[ʒ] | <j> | boja, joc, jugar |
<g> | gent, pàgina | |
[tʃ] | <tx> | cotxe |
<ig> | raig | |
<g> | mig | |
[ʤ] | <tj> | platja |
<tg> | metge | |
<dj> | adjectiu | |
[ʎ] | <ll> | lluna |
[ɲ] | <ny> | llenya |
Sons velars | ||
[k] | <c> | casa |
<qu> | sequera | |
<g> | psicòleg | |
[g] | <g> | gat, got, guant |
<gu> | guerra, guitarra | |
[γ] | <g> | figa, segon, agut |
<gu> | figues, seguir | |
[ŋ] | <n> | sang, encara |
Dígrafs que no se separen | |||||||||
ny | pi-nya | ||||||||
ll | co-llir | ||||||||
gu | pi-gues | ||||||||
qu | mà-qui-na | ||||||||
ig | ba-teig | ||||||||
Dígrafs i lletres dobles que se separen | |||||||||
rr | guer-ra | ix | cai-xa | tx | cot-xe | tm | set-ma-na | l·l | col-le-gi |
ss | pas-si-ó | tj | plat-ja | tl | at-le-ta | tn | èt-ni-a | mm | im-mò-bil |
sc | as-cen-sor | tg | met-ge | tll | es-pat-lla | tz | tret-ze | nn | in-nat |
Transcipció de [ɾ] i [r] (quan la grafia és <r> simple)
La vibrant bategant [ɾ] apareix:
La vibrant múltiple [r] apareix:
El cas de la x
Com ja hem observat anteriorment, la x es correspon amb el so de la xeix. Ara bé, no totes les x es transcriuen [ʃ], ja que, en alguns casos, aquesta grafia es correspon amb dos sons. És el cas de les x de taxi o d'examen, que, a més, es pronuncien de forma diferent.
No hi ha cap norma que permeti de distingir si es tracta de la primera articulació (sorda) o de la segona (sonora). Ara bé, sí que hi ha una coincidència: les paraules que comencen per ex i a continuació hi ha una vocal es pronuncien [gz].
La ela velaritzada
En segons quins casos, la ela no es pronuncia com un simple so lateral alveolar sonor com passa en castellà, en què sempre s'articula [l]. Quan una ela precedeix una consonant velar o bé es troba en posició final absoluta abans de silenci, la ela es velaritza i, per tant, comparteix dos punts d'articulació, lateral i velar, i la seva transcripció és [ɫ]: a[ɫ]ga, so[ɫ].